22.12.OpzetMob.strat.

GA GOED OM MET SCHAARSE RUIMTE
 
GroenLinks woordvoerder Roy Seignette:

‘Ruimte is schaars in Alkmaar en ruimte is kostbaar. Iedereen in de gemeente moet op zijn bestemming moeten komen en we zijn gastvrij voor bezoekers. Maar met iedere meter asfalt, elke parkeerplaats en iedere stoeptegel, verliezen we ruimte die gebruikt had kunnen worden voor een nieuwe woning, we verliezen een potentieel stuk groen om in te spelen of om van te genieten.
Een mobiliteitsstrategie gaat niet alleen over wie waar het snelst kan komen. Het gaat over de leefbaarheid, gezondheid, aantrekkelijkheid van onze hele stad'.

'De uitgangspunten die nu voorliggen kunnen volgens GroenLinks heel succesvol uitwerken voor de omgang met mobiliteit. Zolang we er met deze brede blik naar blijven kijken kan deze visie niet alleen een impuls zijn voor hoe we ons verplaatsen in deze stad, maar ook voor hoe we er wonen, werken en genieten. 

Ik denk dat de gemiddelde Alkmaarder het prima vindt als het een paar minuten langer duurt om de stad uit te rijden, dat betekent dat de kinderen in de buurt meer ruimte hebben om  veilig te spelen. Ook denk ik dat de meeste Alkmaarders heel enthousiast worden over nieuwe parkjes in de buurt waar zij de hond uit kunnen laten of kunnen sporten, zelfs als zij hiervoor misschien een paar honderd meter om moeten rijden'. 

Roy.portret
Roy Seignette

Roy: 'Het uitwerken van de opgestelde uitgangspunten wordt een hele zware klus voor dit college en GroenLinks zal hier, net als andere partijen, nog veel van vinden. Daarnaast is het vooral belangrijk om met de bewoners van de stad in gesprek te gaan, het gaat immers om de verdeling van de ruimte in hun wijken en buurten. Als wij goed luisteren hoe zij hun wijk in de toekomst er uit willen laten zien, kan de mobiliteitsstrategie er alleen maar beter van worden’. 
 
GroenLinks steunde een amendement van BAS om investeren in de ringweg om een betere doorstroming van en naar de stad te bevorderen en sluipverkeer te voorkomen. De motie van de PvdD over de meelift bank werd niet gesteund omdat het beter lijkt de bestaande mogelijkheden zoals de opbelbus goed te ondersteunen en omdat extra onderzoek naast de grote opdracht over de mobiliteitsstrategie, te veel tijd en geld zou gaan kosten.

Hieronder vindt u de pdf met de presentatie Uitgangspunten Mobiliteitsstrategie ?

22.12.Verkeerschaos