Connexxion en de provincie zien af van een claim op gemeente Alkmaar vanwege het opheffen van de vrije busbaan. De vertraging voor de bussen aan de Kanaalkade is meegevallen. Was het protest van destijds dus ongegrond? Welnee. De kosten van herinrichting waren 2,5 miljoen euro. En het doel ervan, een bijdrage te leveren aan de economie van de binnenstad, wordt niet bereikt. Zoals ook destijds te voorzien was. Zouden de coalitiepartijen bereid zijn om dit ook toe te geven? Wordt dit nog geëvalueerd? Iedereen kan nu constateren dat de extra auto’s gewoon doorrijden en niet afslaan naar het centrum. Dus blijft dit geld in mijn ogen gewoon verspild.
Door een uitermate slimme en geavanceerde herinrichting van het kruispunt bij de Tesselse brug wordt het tijdsverlies voor de bussen gecompenseerd. En er ontstaan geen files, omdat nog altijd een flink deel van de auto’s kiest voor Overstad als doorgaande route. Maar de toegenomen autovriendelijkheid gaat wel helemaal ten koste van de fietsveiligheid. Leuk voor de automobilist, maar droevig voor de fietser!
In de vorige raadsperiode hield ik namens GroenLinks bij hoeveel geld het college besteedde aan de Afbraak van het beleid van de voorgaande colleges. Eigenlijk hoort een college zich verantwoordelijk te voelen voor het beleid van haar voorgangers. Maar toen OPA in het college kwam werd juist staand beleid afgebroken, ook al kostte dat veel geld. 18 miljoen in totaal om precies te zijn. Waarvan 2,5 miljoen voor de Kanaalkade. Onder verantwoordelijkheid van een glunderende wethouder Kloos.
Het blijft toch een curieus spel, die politiek.
Als bijlage de afbraakagenda, een overzicht van het geld wat verloren is gegaan voor Alkmaar met afbraak van bestaand beleid.