In de Afbraakagenda van GroenLinks was nog geen rekening gehouden met de lengte van de periode waarin het college het tweerichtingsverkeer aan de Kanaalkade wil herstellen. Nu de Provincie heeft laten weten ook de kosten van de busvertraging jaarlijks bij Alkmaar te declareren, lopen de berekenbare kosten op tot 6 miljoen euro. Terwijl uit de rapporten van verkeersdeskundigen blijkt dat het historische centrum zelfs iets minder goed bereikbaar wordt met de auto.
Door zogenaamd daadkrachtig maar in de ogen van GroenLinks onverantwoord bestuur heeft het college van B&W sinds haar aantreden al 13,6 miljoen euro verspild aan andere zaken dan de Kanaalkade. GroenLinks Alkmaar houdt op haar website een lijstje daarvan bij.
Voor herstel van het tweerichtingsverkeer aan de Kanaalkade ziet het er nu zo uit:
Terugvordering subsidie vrije busbaan € 850.000
Wegprofiel herinrichten € 620.000
Schade Connexxion door vertraging bussen in 10 jaar € 4.500.000
Totale schade € 5.970.000
Het herstel van tweerichtingsverkeer is een politieke erfenis van de huidige fractievoorzitter van de VVD, Rudmer Heerema, die in september naar de Tweede Kamer vertrekt. Hij eiste van het college dat zij haar voorstel om op de Kanaalkade een wandelboulevard aan te leggen terugtrok ten gunste van meer autoverkeer. Schade: € 6 miljoen.