Voor veel bestuurders komt aan een hoofdpijndossier een einde. Mogelijk al 40 jaar wordt er gesproken over een betere noordelijke ontsluitingsroute voor Overstad. Nut en noodzaak waren al die jaren sterk omstreden. Prognoses moesten steeds naar beneden bijgesteld worden. Tot aan 2023 is de verwachting, zou het oude Zeswielentracé de verkeersdrukte aankunnen.
Toch koos GroenLinks Alkmaar er niet voor om alles bij het oude te laten. Het samenkomen van het fietsverkeer met de auto’s schept voortdurend gevaarlijke situaties. Scheiding van fietsverkeer van autoverkeer is op korte termijn noodzakelijk. Met die opdracht, plus het zoeken naar een robuustere aanrijroute voor auto’s ging het college aan de slag. Een klankbordgroep met vertegenwoordigers van veel belangengroepen namen deel aan het denkproces.
De opdracht van de raadscommissie aan het college was óf auto’s en fietsers gescheiden voorlangs óf auto’s-achterlangs en fietsers-voorlangs. Een derde optie was auto’s-voorlangs en fietsers-achterlangs. GroenLinksraadslid Feiko van der Veen stelde deze optie een jaar geleden voor aan de raadscommissie. De raadscommissie ging hier níet in mee. De bewoners van Rijperwaard en Rinnewaard en een deel van de Zeswielenbewoners waren teleurgesteld. Het college koos uiteindelijk voor de optie auto’s-achterlangs en fietsers-voorlangs. De klankbordgroep deelde in meerderheid de keuze van het college.
Op 3 november j.l. lieten op een zeer goed bezochte bijeenkomst in het Van der Meycollege buurtbewoners een en andermaal merken dat de afwijzing van de derde optie gezien werd als een poging buurtbelangen buitenspel te zetten. Het vertrouwen in de gemeentelijke overheid nam niet toe.
Wethouder Nagengast probeerde kort na de bijeenkomst alsnog met een beknopt overzicht van de plussen en minnen aan te geven, dat het fietspad achterlangs geen serieuze optie was. De sociale veiligheid was ernstig in het geding en de rijbaan kreeg geen robuust karakter. Terechte punten van kritiek.
Een rapport van ing. Bakker probeerde alsnog de discussie te heropenen. Een fietspad achterlangs kostte niet 10 maar 5 miljoen. Er zou genoeg geld overblijven voor het beveiligen van 500 meter fietspad.
Steunfractielid Wim Visser poogde namens de fractie van GroenLinks op 23 november in de raadscommissievergadering alsnog de optie fietsers-achterlangs mee te laten nemen in het afwegingsproces. Binnen een paar maanden moest zo’n onderzoek plaats kunnen vinden.
Een bijkomende factor was dat GroenLinks al eerder gepleit had voor compensatiegroen voor Huiswaard II. Het schapenlandje nabij de rotonde kreeg die rol, met steun van de meerderheid van de raad! Een autoroute-achterlangs zou het gebiedje echter voor langzaam verkeer onbereikbaar maken.
De gemeenteraadscommissie vond alsnog een onderzoek naar optie 3 een onnodige vertraging. Het verzoek van GroenLinks werd afgewezen. Ook een herhaald voorstel van LA voor onderzoek naar het verdiept aanleggen van de autoweg werd afgewezen. Het collegevoorstel was duidelijk. Het kreeg de directe steun van PvdA, D66, CDA, VVD en TROTS. LA beloofde in de commissievergadering uiteindelijk ook voor te stemmen. Ook GroenLinks Alkmaar moest constateren dat een derde optie geen haalbare zaak was. Over bleven optie 1 en 2.
Auto’s en fietsers voorlangs betekende een te ernstige aantasting van de buurt en de Hoornse Vaart. Dat was voor GroenLinks onacceptabel. Zonder veel enthousiasme koos de fractie op 2 december voor de scheiding van auto- en fietsverkeer met een nieuwe autoroute ‘achterlangs’. Fietsers en bestemmingsverkeer mogen ‘voorlangs’ blijven gaan. Bijgevolg kunnen fietsers vanaf de Frieseweg zonder het autoverkeer te kruisen de Rekerdijk via het tunneltje bereiken. Ook zal de Oudorperhout minder autoverkeerbelasting ondervinden. Het autoverkeer zal een iets minder bochtige route naar Overstad krijgen. Een lelijke fly-over bij het Rekertunneltje, het verlies van compensatiegroen, een extra oversteek voor de route noord-zuid en bovenal het verlies van woongenot en gezondheid voor bewoners van Rijperwaard, Rinnewaard en een deel van de Zeswielenbewoners waren voor ons minpunten die ons enthousiasme sterk verminderde.
De verwachting is dat de autoroute in 2013 in gebruik zal worden genomen.
De opdracht van de raadscommissie aan het college was óf auto’s en fietsers gescheiden voorlangs óf auto’s-achterlangs en fietsers-voorlangs. Een derde optie was auto’s-voorlangs en fietsers-achterlangs. GroenLinksraadslid Feiko van der Veen stelde deze optie een jaar geleden voor aan de raadscommissie. De raadscommissie ging hier níet in mee. De bewoners van Rijperwaard en Rinnewaard en een deel van de Zeswielenbewoners waren teleurgesteld. Het college koos uiteindelijk voor de optie auto’s-achterlangs en fietsers-voorlangs. De klankbordgroep deelde in meerderheid de keuze van het college.
Op 3 november j.l. lieten op een zeer goed bezochte bijeenkomst in het Van der Meycollege buurtbewoners een en andermaal merken dat de afwijzing van de derde optie gezien werd als een poging buurtbelangen buitenspel te zetten. Het vertrouwen in de gemeentelijke overheid nam niet toe.
Wethouder Nagengast probeerde kort na de bijeenkomst alsnog met een beknopt overzicht van de plussen en minnen aan te geven, dat het fietspad achterlangs geen serieuze optie was. De sociale veiligheid was ernstig in het geding en de rijbaan kreeg geen robuust karakter. Terechte punten van kritiek.
Een rapport van ing. Bakker probeerde alsnog de discussie te heropenen. Een fietspad achterlangs kostte niet 10 maar 5 miljoen. Er zou genoeg geld overblijven voor het beveiligen van 500 meter fietspad.
Steunfractielid Wim Visser poogde namens de fractie van GroenLinks op 23 november in de raadscommissievergadering alsnog de optie fietsers-achterlangs mee te laten nemen in het afwegingsproces. Binnen een paar maanden moest zo’n onderzoek plaats kunnen vinden.
Een bijkomende factor was dat GroenLinks al eerder gepleit had voor compensatiegroen voor Huiswaard II. Het schapenlandje nabij de rotonde kreeg die rol, met steun van de meerderheid van de raad! Een autoroute-achterlangs zou het gebiedje echter voor langzaam verkeer onbereikbaar maken.
De gemeenteraadscommissie vond alsnog een onderzoek naar optie 3 een onnodige vertraging. Het verzoek van GroenLinks werd afgewezen. Ook een herhaald voorstel van LA voor onderzoek naar het verdiept aanleggen van de autoweg werd afgewezen. Het collegevoorstel was duidelijk. Het kreeg de directe steun van PvdA, D66, CDA, VVD en TROTS. LA beloofde in de commissievergadering uiteindelijk ook voor te stemmen. Ook GroenLinks Alkmaar moest constateren dat een derde optie geen haalbare zaak was. Over bleven optie 1 en 2.
Auto’s en fietsers voorlangs betekende een te ernstige aantasting van de buurt en de Hoornse Vaart. Dat was voor GroenLinks onacceptabel. Zonder veel enthousiasme koos de fractie op 2 december voor de scheiding van auto- en fietsverkeer met een nieuwe autoroute ‘achterlangs’. Fietsers en bestemmingsverkeer mogen ‘voorlangs’ blijven gaan. Bijgevolg kunnen fietsers vanaf de Frieseweg zonder het autoverkeer te kruisen de Rekerdijk via het tunneltje bereiken. Ook zal de Oudorperhout minder autoverkeerbelasting ondervinden. Het autoverkeer zal een iets minder bochtige route naar Overstad krijgen. Een lelijke fly-over bij het Rekertunneltje, het verlies van compensatiegroen, een extra oversteek voor de route noord-zuid en bovenal het verlies van woongenot en gezondheid voor bewoners van Rijperwaard, Rinnewaard en een deel van de Zeswielenbewoners waren voor ons minpunten die ons enthousiasme sterk verminderde.
De verwachting is dat de autoroute in 2013 in gebruik zal worden genomen.
Wim Visser