GroenLinks Hoorn, Heerhugowaard en Alkmaar inventariseert klachten over het Horizon College bij ouders, leerlingen en docenten. GroenLinks heeft een digit@le kl@@gmuur beschikbaar gesteld voor ouders, leerlingen en docenten van het Horizon College. Het gaat om de locaties Hoorn, Heerhugowaard en Alkmaar.
GroenLinks krijgt via haar netwerk regelmatig negatieve geluiden over het Horizon College. Dit is reeds langere tijd gaande en ook landelijk komen de ROC’s regelmatig in opspraak. Het is de hoogste tijd om daar als politiek een goed beeld van te krijgen. Woordvoerder Jan de Boer: ‘Het gaat GroenLinks niet om een inhoudelijk oordeel over compententiegericht leren, de grootschaligheid van de locaties of het niveau van een opleiding. Wij maken ons zorgen over de organisatie daar omheen, want als de zaken niet goed geregeld zijn, dan wordt de kans op schooluitval groter’.
GroenLinks inventariseert bij ouders, leerlingen en docenten van het Horizon klachten over de organisatie van het onderwijs. Klachten kunnen gaan over de volgende zaken:
- Roosters: Zijn lessen regelmatig verdeeld in de week? Hoe is de verdeling in een schooljaar? Hoe zit het met tussenuren?
- Lesuitval: Vallen er veel lessen uit? Is er dan vervanging geregeld? Wordt er op tijd gecommuniceerd?
- Computers: Zijn er voldoende ict-mogelijkheden? Werken de computers en toebehoren? Kun je er naar wens gebruik van maken?
- Boeken: Is bijtijds bekend welke boeken nodig zijn? Worden de juiste boeken opgegeven? Wordt er daadwerkelijk gewerkt met de bestelde boeken?
- Registratie: Hoe is de verzuimregistratie? Wordt er meteen gebeld bij afwezigheid? Wat zijn de consequenties bij regelmatig verzuim?
- Communicatie: Hoe is de algehele communicatie vanuit de school? Of door de opleiding zelf? Hoe wordt er omgegaan met klachten?
- Stageplaatsen: Is er voldoende begeleiding bij de zoektocht naar een stageplaats? Hoe is de begeleiding tijdens de stage vanuit school?
- Andere zaken: Sluit de opgegeven lesstof aan bij de afgenomen toetsen? Zijn er genoeg fietsenstallingen? Enzovoort…
Spelregels bij de digit@le kl@@gmuur om misverstanden te voorkomen:
Wees concreet en duidelijk bij de omschrijving van de klacht, zodat het Horizon er wat mee kan. Gebruik daarvoor data, tijden, afdelingen en namen. GroenLinks reageert zelf niet op de klachten. Wij verzamelen slechts en geven gezamenlijk alles door aan het Horizon College.
Wij hopen dat het bestuur van het Horizon met de inventarisatie in de hand de nodige verbeteringen doorvoert om de organisatie van het onderwijs te waarborgen.
GroenLinks zelf heeft zich deze bestuursperiode in de regio ingezet voor voldoende stageplaatsen voor de niveau-1 leerlingen van het Horizon, de organisatie van een jongerenloket om uitval te voorkomen en voor de aanpak van de jeugdwerkloosheid tijdens de huidige crisis. Met recht mogen wij ons zorgen maken over de duizenden leerlingen die elke dag naar het Horizon gaan, onze toekomstige motor van de economie.
Het programma voor de locatie Horizon in Alkmaar:
- Klachtenmeldpunt via het contactformulier op deze site waar de klacht ingevuld kan worden.
- Vrijdag 19 februari 8.00-9.00 uur, klachtenmeldpunt bij de school
Klachten kunnen tot en met zondag 28 februari (de voorjaarsvakantie) digitaal worden gemeld. Begin maart zullen de drie lijsttrekkers de inventarisatie van alle drie de locaties gezamenlijk overhandigen aan het Horizon College, verder informatie daarover volgt t.z.t.
Op 1 maart hebben de drie lijsttrekkers van GroenLinks Alkmaar, Heerhugowaard en Hoorn een eerste gesprek met de directie van het Horizon College. Verdere informatie daarover volgt.