De gemeenteraadsfracties van GroenLinks gaan regionaal samenwerken.
De gemeenteraadsfracties van GroenLinks gaan regionaal samenwerken aan de Bereikbaarheidsvisie voor Noord Kennemerland. Zij maken een gezamenlijk voorstel, dat moet voorkomen dat toenemende mobiliteit het milieu verder aantast. Toename van verkeer moet samengaan met betere bescherming van het landschap. Ook dienen stille gebieden gevrijwaard te worden van autolawaai..
De Regionale Bereikbaarheidsvisie voor Noord Kennemerland voorspelt een toename van de verkeersbewegingen tot 2020 met meer dan 20%. In de berekeningen is invoering een landelijke kilometerheffing nog niet meegenomen. Waarschijnlijk gaat een kilometerheffing voor de spitsuren er wel binnen enkele jaren komen. GroenLinks wil dat hiermee rekening wordt gehouden. Uit onderzoek (RIVM, 2004) is gebleken, dat invoering van een heffing, bijvoorbeeld 11,2 cent per kilometer, aanleg van veel nieuwe wegen overbodig maakt.
Stilte wordt door toename van verkeerslawaai een steeds schaarser goed. Het stiltegebied de Bergermeerpolder moet ook in de toekomst stil blijven. En langs het recreatiegebied Geestmerambacht dienen geluidswerende voorzieningen getroffen te worden.
In de Bereikbaarheidsvisie staat het voorstel om vóór 2020 een aantal ongelijkvloerse kruisingen in de westelijke ringweg van Alkmaar aan te leggen. Deze aantasting van het landschap aan de Westrand van Alkmaar wil GroenLinks voorkomen. Zij wil een ontwerp laten opstellen, waarin het extra verkeer wordt opgevangen door maximale doorstromingsmaatregelen aan de oostelijke ringweg. Daar zijn binnenkort al ongelijkvloerse kruisingen.
GroenLinks wil met investeringen in Openbaar Vervoer een flink deel van de toename van de mobiliteit opvangen. Al met al hoeft het autobezit niet zoveel toe te nemen als voorspeld. En daarmee zijn er minder nieuwe wegen nodig. De provinciale fractie van GroenLinks deelt deze visie.
De afdelingen GroenLinks van Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk, Alkmaar en Castricum gaan binnenkort met elkaar rond de tafel om met een gezamenlijk voorstel te komen. Door deze nieuwe vorm van regionaal samenwerken willen zij de kwetsbare groene, open gebieden van Noord Kennemerland ook voor de toekomst behouden. Begin volgend jaar bespreken de gemeenteraden welke maatregelen zij willen nemen voor opvang van de toenemende mobilliteit.