GroenLinks had gevraagd om nominaties voor het groene lintje. Dat lintje gaat naar mensen of organisaties die zich verdienstelijk maken voor het groen in Alkmaar, Schermer of Graft-de Rijp. Er waren zeven genomineerden Voor drie van hen lagen er groene lintjes klaar. In een goed gevulde ontvangstruimte van Bibliotheek Kennemerland speldde Bram Van Ojik, fractievoorziter van GroenLinks in de Tweede Kamer, vanmorgen het eerste lintje op bij “Natuurboer” Ted Boon uit de Eilandspolder. Hortus Alkmaar was de tweede gelukkige en Stichting Zwerfdier nummer drie. ‘De Tweede Kamer houdt zich bezig met het besturen van Nederland. Maar dat kunnen wij als Kamerleden niet alleen. Alle genomineerden waarderen wij zeer vanwege hun vaak al jarenlange bijdrage aan de idealen die ook GroenLinks nastreeft,’ sprak Bram.

Bram vroeg de winnaars hun activiteiten toe te lichten. Eerste prijswinnaar Ted Boon beheert reeds sinds zijn vroege jeugd land in de Eilandspolder. Hij is een echte natuurboer. Zijn doelstelling is:  beschermen en grootbrengen van de zeldzame  weidevogels. Zoals de Grutto, Kievit, Tureluur, Veldleeuwerik, Gele kwikstaart en ga zo maar door. Hij heeft op zijn land de meeste weidevogels in de Eilandspolder. Daar is hij ook  trots op! De koeien komen niet eerder op het land dan wanneer de jonge weidevogels zijn uitgevlogen. Er wordt ruige mest gestrooid zodat er wormen en insecten zijn en stro om nesten te bouwen. ‘Want koeienpoep geeft vogelroep!’, aldus Ted.

Theo Droog en Rutger Polder hebben de oude VSM tuin weten te behouden en omgezet in wat nu Hortus Alkmaar is. In 2011 verplaatste VSM haar Alkmaarse productieafdeling voor homeopathische geneesmiddelen naar Duitsland. Daardoor dreigde de schitterende kruidentuin met zijn 550 geneeskrachtige plantensoorten te verdwijnen. Er komen nu duizenden bezoekers per jaar. En dat worden er elk jaar meer. Er is een bezoekerscentrum opgezet. En in de Hortuswinkel zijn biologische planten, zaden en bloembollen verkrijgbaar, evenals verschillende soorten biologische honing.

Stichting Zwerfdier vangt al meer dan 30 jaar zwerfkatten op in Alkmaar en omgeving. En probeert ze weer te herplaatsen bij een nieuw ´vrouwtje´ of ´ baasje´. Dankzij de vrijwilligers van Stichting Zwerfdier hebben al vele katten een nieuwe, betere toekomst gekregen. Ook hebben heel wat Alkmaarders hun weggelopen kat weer terug. Oprichtster Martha Kruyer, al 30 jaar een drijvende kracht van Zwerfdier, kon het lintje niet zelf in ontvangst nemen. Ze verving vanmorgen een plotseling ziek geworden collega. Andere collega’s namen de groene lintjes in ontvangst.