Vele gewonden en ongelukken met dodelijke afloop zijn het gevolg van het onveilig vervoer van gehandicapten.
Voor de Inspectie Verkeer en Waterstaat reden om een onderzoek naar de veiligheid van het rolstoelvervoer in taxi's en bussen te houden. Uit het onlangs gehouden (landelijk) onderzoek blijkt dat het met de veiligheid van rolstoelinzittenden slecht is gesteld. Een zeer ongewenste situatie en voor de fractie van GroenLinks reden om na te gaan hoe het met de veiligheid van het rolstoelvoer in Alkmaar staat. De fractie heeft daarom ook vragen aan het college van burgemeester en wethouders gesteld.
Bij controles kwam onder meer naar voren dat door meer dan 90% van de rolstoelinzittenden geen verplichte autogordel werd gebruikt. Zij droegen alleen hun eigen ondersteuningsgordel. In 8 % van de controles bleek zelfs dat de rolstoelinzittende in het geheel geen gordel droeg en dat de rolstoel niet was vastgezet. Een groot probleem is ook dat het leeuwendeel van de rolstoelen niet adequaat vastgezet kan worden, omdat bevestigingspunten ontbreken of niet bruikbaar zijn.
Om de veiligheid van rolstoelinzittenden te garanderen is een pakket van maatregelen noodzakelijk. Van groot belang is dat het materiaal (rolstoel, het vastzetsysteem en het voertuig) veilig is. In 2001 hebben verschillende partijen, waaronder de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, de Chronisch zieken en Gehandicaptenraad en het Coördinatieorgaan Samenwerkende Ouderenorganisaties, een convenant afgesloten. Partijen spraken af dat rolstoelvervoer minimaal aan de veiligheidseisen, zoals vastgelegd in de Code Veilig Vervoer Rolstoelinzittenden (Code VVR), moet voldoen. Vier
jaar later moeten we constateren dat het convenant niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd. De conclusie van de Inspectie is dan ook dat aanscherping van regelgeving onvermijdelijk is. Maar ook de verschillende partijen dienen hun verantwoordelijkheid te nemen. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de gemeenten, omdat zij vervoer van gehandicapten aanbesteden en rolstoelen verstrekken (Wvg).
De fractie van GroenLinks heeft de volgende vragen aan het college gesteld:
1. Kent het college het onderzoeksrapport "Hoe veilig is rolstoelvervoer?" van de Inspectie van Verkeer en Waterstaat?
2. Heeft het College, naar aanleiding van de onderzoeksresultaten nagegaan hoe het in het Alkmaarse met het vervoer van rolstoelinzittenden is gesteld?
3. Op welke wijze ziet de gemeente Alkmaar erop toe dat de vervoerorganisaties de gemaakte afspraken over het veilig vervoer van rolstoelinzittenden ook naleven?
4. Verstrekt de gemeente Alkmaar via de Wvg veilig vervoerbare rolstoelen, die aan de daarvoor vastgestelde internationale normen voldoen. Als dat niet zo is, is dit dan ook bekend bij de (toekomstige) gebruikers ?
5. Als het zo is, dat rolstoelen, die in het kader van de Wvg zijn verstrekt, niet adequaat vastgezet kunnen worden, welke maatregelen heeft de gemeente genomen om ervoor te zorgen dat de veiligheid van het vervoer van rolstoelinzittenden nu en in de toekomst is gewaarborgd?
6. Zijn deze maatregelen afdoende of zijn aanvullende maatregelen gewenst? En zo ja, welke?