De scholen hebben bijna vakantie. De zon schijnt volop. En ook de lokale politiek staat de komende weken op een laag pitje. Het reces is aangebroken. Afgelopen donderdag was de laatste raadsvergadering. De laatste week voor het reces was een hectische week. Een stevig debat over de nieuwbouw van het ziekenhuis, een lang debat over de verkeersvisie en spannende moties bij de voorjaarsnota.

Het Ziekenhuis
Er komt een nieuw ziekenhuis in Alkmaar. Een nieuw ziekenhuis bouwen is niet niks. Laat staan een nieuw ziekenhuis bouwen in de Hout. Dit is een proces dat je zorgvuldig moet voorbereiden en uitwerken. Niet alleen omdat een ziekenhuis een ingewikkeld gebouw is dat moet voldoen aan hoge eisen. Maar ook omdat de nieuwbouw gaat plaatsvinden in het oudste stadpark van Nederland. En tot slot omdat het een zeer groot bouwproject is midden in de stad waar veel mensen wat van gaan merken. Zoals de bewoners in de omgeving, de wandelaars in de Hout, de bezoekers van het ziekenhuis en natuurlijk de medewerkers van het ziekenhuis.

Maar de nodige zorgvuldigheid lijkt ver te zoeken. De ingestelde klankbordgroep voelt zich niet serieus genomen en alles wordt er onder grote tijdsdruk doorheen gejaagd. Vooral het gemak waarmee een flink stuk van de Hout weggegeven wordt is schrikbarend. Er lijkt niet echt serieus gekeken te worden naar de mogelijkheden om bomenkap in de Hout te vermijden.

En dat is jammer want dit project is zo groot dat het niet alleen zorgvuldigheid verdient, het slaagt pas echt als het hele proces secuur gaat. Dit project moet gedragen worden door een zo groot mogelijk meerderheid van de gemeenteraad en door een zo groot mogelijk deel van de Alkmaarse bevolking. Jaren is het ziekenhuis er mee bezig geweest om te bepalen of ze in Alkmaar of in Heerhugowaard neer wilden strijken. En nu het besluit genomen is moet het in een paar maanden afgetikt worden, lijkt wel.

Dit nieuwe ziekenhuis moet ons ziekenhuis worden voor de komende tientallen jaren. We kunnen het maar één keer goed doen! Voor ons betekent dat parkeren liever ondergronds gebeurt en het prachtige stadspark de Hout intact blijft. Het is dan ook geen verrassing dat GroenLinks niet heel erg tevreden is met de gang van zaken.

Verkeersvisie
Niet dat we bij GroenLinks altijd van die heel erg ontevreden mensen zijn. Maar ook over de verkeersvisie waren we niet heel erg blij. In een verkeersvisie wordt een beeld geschetst van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van verkeer in de komende 10 jaar. En hoe het Alkmaarse verkeerssysteem daarop aangepast moet worden. En er komen nogal wat ontwikkelingen op ons af die van invloed zijn op het verkeer in Alkmaar. Zo zal de Alkmaarse bevolking de komende tijd groeien, worden er steeds meer pakjes aan huis bezorgd, het gebruik van duurzame vervoersmiddelen zoals de elektrisch fiets nemen flink toe en staat de binnenring flink onder druk.
De verkeersvisie is geen slecht document. Alleen ontbreekt het erin aan visie. En dat is erg jammer.

Er wordt vooral ingegaan op algemene ontwikkelingen. Maar aan de specifiek Alkmaarse problemen, zoals het vastlopen van de binnenring, wordt niks gedaan. Een verkeersvisie moet een integraal en breed verhaal zijn. En niet een opzet waar we in de komende jaren allerlei losse stukken aan gaan plakken. Wij hadden graag een helder beeld geschetst waar we in de komende tien jaar in Alkmaar naar toe willen.

Meer duurzaamheid en een beter LHBT-beleid!
Met de voorjaarsnota geeft het college aan waar voor hen het komende politieke jaren de prioriteiten liggen. En waar ze dus hun geld aan gaan besteden. Het is dan ook hét moment dat de politieke partijen met moties en amendementen proberen om hun eigen wensen de voorjaarsnota in te fietsen.

Bij de voorjaarsnota hebben wij twee wensen ingebracht. Ten eerste over duurzaamheid. Al jaren hameren wij erop dat een verhoging van het budget voor een duurzamer Alkmaar nodig is. Er gebeurt wel van alles op het gebied van duurzaamheid in Alkmaar. Maar dat is lang niet genoeg. Gelukkig begint ons oproep steeds meer gehoor te vinden. In de voorjaarsnota wordt het budget om Alkmaar te verduurzamen éénmalig met 86.000 euro verhoogd. De voorjaarsnota gaat over de komende vier jaar. En in het woordje ‘éénmalig’ zit voor ons het probleem. Met een amendement vragen we om niet éénmalig maar voor vier jaar elk jaar 86.000 euro extra in te zetten. Gelukkig was een meerderheid van de raad het met ons eens. Een mooie impuls voor de verduurzaming van Alkmaar!

Hetzelfde verhaal gold ook voor het LHBT-beleid. Dit beleid is gericht op de bevordering van de veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptaties van lesbiennes, homoseksuelen, biseksuele en transgenders. In het voorstel van het college werd éénmalig 30.000 euro hiervoor beschikbaar gesteld. In onze ogen is een structurele voortzetting wenselijk en het heeft het wat ons betreft veel urgentie. Onze motie om die 30.000 euro structureel te maken vond gelukkig ook een meerderheid!

Met twee mooie successen sluiten we hiermee het politieke jaar af. De komende weken staat de politiek op een laag pitje. Na de zomer gaan we er weer vol tegenaan! Er is nog genoeg te doen om van Alkmaar een sociale en tolerante gemeente te maken die ook nog eens heel groen en duurzaam is!

Fijne zomer!