In antwoord op vragen van GroenLinks heeft Gedeputeerde Staten aangegeven dat de kosten voor het opheffen van de vrije busbaan aan de Kanaalkade door herinvoering van tweerichtingsverkeer voor auto’s volledig zullen worden verhaald op gemeente Alkmaar. Gesprekken tussen gemeente en Provincie hebben niet tot overeenstemming geleid. Beide partijen laten nu onderzoeken hoe hoog de schadeclaim zal zijn.

De GroenLinks fracties van Provincie en Alkmaar stelden tegelijkertijd vragen over deze kwestie. De antwoorden zijn nu binnen. Feiko van der Veen, raadslid voor GroenLinks Alkmaar: “De provincie wil de vrije busbaan niet uitruilen tegen een verbetering van de doorstroming op het kruispunt bij de Tesselse brug. Daar kan de bus inderdaad ook van profiteren. Maar dat staat los van de vrije busbaan. Ons college stelt ten onrechte dat daarvoor de vrije busbaan opgeofferd moet worden. Je kunt gewoon het kruispunt verbeteren en de - door de Provincie betaalde - vrije busbaan laten zoals die nu is.”

De totale kosten kunnen aardig gaan oplopen. Herinrichting van de Kanaalkade voor tweerichtingsverkeer kost € 620.000. De vrije busbaan heeft € 750.000 gekost. De Provincie gaat deze kosten terugvorderen, antwoordt zij op de vragen van GroenLinks. Ook de schade voor de dienstregeling van de bussen gaat zij terug vorderen. Die ligt in de orde van grootte van enkele tonnen. ”Dit zinloze afbraakbeleid van de gemeente gaat ons dan dus meer dan anderhalf miljoen euro kosten,” zegt Van der Veen. ”En over tien jaar wil het huidige college dan het eenrichtingsverkeer weer herinvoeren, om de ontwikkeling van Overstad niet langer te dwarsbomen. Zigzagbeleid waar veel energie en geld mee verloren gaat. Je kunt heel wat beter investeren in verbeteringen van de bereikbaarheid van het Centrum, die niet later weer teruggedraaid hoeven te worden.”