Het college van Burgemeester en Wethouders komt deze week opnieuw met een uitgewerkt voorstel om de vrije busbaan aan de Kanaalkade af te breken. Donderdag bespreekt de commissie Ruimte het. GroenLinks heeft de totale kosten berekend. Die zijn naar schatting zo’n 3 miljoen euro. Herstel van het tweerichtingsverkeer voor auto’s zou goed zijn voor de centrumondernemers. Het imago van Alkmaar zou opgepoetst moeten worden. Dat geeft het college aan als motivering. Maar uit de stukken blijkt dat de bereikbaarheid van het centrum van B&W er helemaal niet beter op wordt. Feiko van der Veen, raadslid: “Deze uitgaven zijn een verspilling.”
Hij legt uit: “Auto’s met bestemming het centrum gaan er helemaal niet op vooruit. Er komt alleen meer doorgaand autoverkeer langs het centrum. Afslaan naar de Gedempte nieuwe sloot blijft verboden. Anders zou de verkeerssituatie daar onveilig worden. Maar door het afbreken van de vrije busbaan krijgt het college wel ruzie met de provincie en Connexxion. Die kunnen een schadeclaim van € 450.000 per jaar indienen. Maar dat mag alleen tot het einde van de concessieperiode. Daarna moet de provincie de schade zelf gaan vergoeden aan Connexxion.”
GroenLinks noemt dit Afbraakbeleid. Door zogenaamd daadkrachtig maar in de ogen van GroenLinks onverantwoord bestuur maakt het college van B&W al sinds haar aantreden in 2011 veel onnodige kosten. GroenLinks Alkmaar houdt op haar website een lijstje daarvan bij. De totaalstand is nu 16 miljoen euro.
Voor de Kanaalkade staan nu deze cijfers in de Afbraakagenda: