Op 8 mei jl. stond het voorontwerp Bestemmingsplan Zeswielen op de agenda van de Commissie Stedelijke Ontwikkeling.

Al in voorgaande periodes heeft de GroenLinks fractie zich uitgesproken tegen het huidige Zeswielentracé. Veel liever hadden GroenLinks het Traject voorlangs laten lopen; dus op de plaats waar nu de Zeswielen is. De Raad heeft echter anders besloten, en nu ligt er dan een voorontwerp.

In de commissievergadering gaf Anjo van de Ven aan dat het plan vooral de geest ademende van : "Zoveel mogelijk voordelen zoeken, voor iets wat eigenlijk niet goed is." Het plan is heel ingrijpend , zowel voor bewoners van Zeswielen als voor betrokken bewoners in Huiswaard. Er is geen rekening gehouden met nieuwe ideeën die er langzaamaan zijn ontstaan voer de ontwikkeling van Overstad .

De gevolgen voor het milieu en leefbaarheid worden erg onderschat. De bewering dat de CO2-uitstoot van auto's zou verminderen omdat er steeds strengere eisen worden gesteld aan die voertuigen is onzin, volgens Anjo van de Ven; er gaan immers veel meer auto's rijden, dus het totaal van de uitstoot vermindert niet. "Je moet de mensen niet voor de gek houden"

Het plaatsen van - soms enorme- geluidsschermen zal de leefbaarheid geen goed doen; integendeel; het is een afschuwelijk gezicht, levert ook erg weinig op. "Je hebt dan weliswaar geen of minder geluid in je tuintje, maar in je slaapkamer of studeerkamer, des te meer. Zeker daar waar de twee schermen tegenover elkaar staan"

De enige mogelijkheid om de aanleg nog enigszins acceptabel te maken is om de weg verdiept aan te leggen. Anjo van de Ven drong er bij het College op aan om dit te onderzoeken. Het college, bij monde van de nieuwe wethouder Ruimtelijke Ordening, Cor van Vliet voelde hier echter niets voor.

Het voorontwerp bestemmingsplan gaat nu de inspraak in. Misschien dat daar nog wijzigingen kunnen worden aangebracht.