GroenLinks Alkmaar gaat bewoners vragen in hoeverre men echt hinder heeft van het vliegtuiglawaai van Schiphol.
In het voorjaar van 2003 werd de vijfde landingsbaan op Schiphol geopend. Vluchten van en naar de luchthaven zouden vanaf dat moment grotendeels niet meer over dichtbevolkte gebieden gaan maar over het 'lege' polderland ten noorden van de baan. Als alle beloften kloppen is het nu veel stiller dan het in jaren geweest is, om precies te zijn stiller dan het zelfs voor 1990 was. GroenLinks twijfelt hier sterk aan en houdt een onderzoek onder omwonenden. Ook in Alkmaar.
Nu, een jaar na opening van de baan regent het klachten van omwonenden. Voor deze mensen is er een klachtenbureau (het CROS) in het leven geroepen door de regionale overheden en de luchthaven zelf. Men moet dan wel specifiek aangeven welk vliegtuig, hoe laat overlast gaf. Deze meldingen over specifieke vliegtuigen zeggen echter niets over hoe mensen de overlast structureel ervaren. GroenLinks wil graag echt weten wat mensen van de overlast van Schiphol vinden. De partij heeft daarom een objectief vragenformulier ontwikkeld dat via duizenden flyers en via de website (www.groenlinks.nl/schiphol) aan omwonenden wordt aangeboden.
Ook mensen die menen dat het steeds stiller wordt kunnen dit doorgeven. Dit zal eerlijk weergegeven worden. Voor ieder is continu te volgen hoeveel mensen doorgeven wel of geen last te hebben van het vliegtuiggeluid.
Op basis van de ingevulde woonplaats komt er een landkaart op de website welke de melding voor meer of minder herrie weergeeft. Dit geeft een goed beeld in hoeverre de omwonende de belofte dat het in de meeste gebieden stiller wordt werkelijk ervaren. Deze informatie zal gebruikt kunnen worden in de debatten over Schiphol in gemeenten, provincies en de Tweede Kamer. Door GroenLinks maar ook door anderen. Het is de eerste keer dat ieder kan invullen wat hij zelf aan eventuele hinder van Schiphol ervaart.
GroenLinks staat kritisch tegenover de aanhoudende groei van Schiphol. Volgens de partij hoeft een strikte beperking van de milieuoverlast en veiligheidsrisico's niet ten koste te gaan van het economische belang van Schiphol. Het merendeel van de passagiers stapt alleen maar over op Schiphol en levert de economie bar weinig op. Daar staat tegenover dat overlast ook banen kost, omdat er geen woningen meer gebouwd mogen worden en de infrastructuur steeds meer verstopt.
Nu het kabinet Schiphol bijna helemaal ruimbaan geeft is er volgens GroenLinks extra reden om de milieubelangen zo eerlijk en volledig mogelijk in beeld te brengen. In Alkmaar staat GroenLinks op zaterdag 22 mei en 5 juni met een stand in de binnenstad om de Schiphol actie onder de aandacht te brengen. Op zondagmiddag 23 mei vanaf 15.30 uur wordt de actie toegelicht in theatercafé Provadja aan het Verdronkenoord 12.