Alweer ruim vijfeneenhalf jaar ben ik actief als commissielid voor GroenLinks in Alkmaar. Over heel veel verschillende onderwerpen heb ik het woord gevoerd, van bouwplannen tot jeugdzorg en van weesfietsen tot maaibeleid. De laatste tijd doe ik dat steeds vaker ook namens de PvdA. De samenwerking tussen de fracties van de PvdA en GroenLinks verloopt heel fijn, de contacten zijn goed. Logisch ook, we denken nu eenmaal over veel zaken hetzelfde.

In de raadsvergadering van donderdag 23 november bleken ook heel wat andere partijen met ons over 1 specifiek onderwerp hetzelfde te denken, namelijk over het invoeren van een Mobiliteitsfonds. 

Waar gaat het over? Als een projectontwikkelaar ergens een bouwproject wil realiseren dan horen daarbij autoparkeerplaatsen. Daar vind ik als bewust autoloze iets van, maar dat hebben we met zijn allen nu eenmaal zo afgesproken. In de propvolle Alkmaarse binnenstad is dat alleen zo goed als onmogelijk. Als voorbeeld noem ik graag de voormalige V&D op de Laat. Hierin worden de komende tijd een supermarkt en appartementen gemaakt. Specifiek voor dit soort projecten, die anders niet door zouden kunnen gaan, heeft de gemeente Alkmaar een Parkeerfonds. Ontwikkelaars storten daarin geld, waarmee ze hun parkeerverplichting afkopen. De gemeente spaart het geld van verschillende plannen op, en doet daar dan zelf iets mee. Bijvoorbeeld een nieuwe parkeergarage.

Nu is het punt dat Alkmaar al best veel garages heeft. Zo veel zelfs, dat er best veel ruimte in die garages over is. De Schelphoekgarage staat nooit vol. En als het ziekenhuis straks klaar is met het eerste deel van de verbouwing dan is er in de Singelgarage bij de Molen van Piet ook weer plek zat. Dat geld voor extra parkeerplaatsen is dus eigenlijk helemaal niet nodig. En als we het niet gebruiken, dan moet het na 10 jaar teruggestort worden.

Daarom hadden mijn collega Tineke Bouchier en ik een plan. We vervangen het Parkeerfonds door iets anders: een Mobiliteitsfonds. Wat daar in wordt gestort hoeft dan niet meer per se naar extra parkeerplaatsen te gaan, maar kan ook aan andere vormen van mobiliteit worden uitgegeven. Bijvoorbeeld aan een nieuwe veilige fietsroute, een extra fietsenstalling, extra openbaar vervoer. Dat geeft keuzevrijheid, meer dan nu. 

Andere gemeentes gingen ons al voor, zoals Den Haag en Hilversum. Van en naar Hilversum gaat zeer binnenkort zelfs een nachttrein rijden die voor een groot deel uit hun Mobiliteitsfonds wordt betaald. Al zo lang als ik hier woon, dat is nu 25 jaar, vraagt Alkmaar al om een nachttrein vanuit Amsterdam. Dit is onze kans!

Een nachttrein is misschien wel heel specifiek. Maar het is wel een mooi voorbeeld van wat er met zo’n mobiliteitsfonds gedaan zou kunnen worden. Dus dachten Tineke en ik: motie! Ik heb de oproep aan het college grotendeels opgesteld en Tineke heeft ‘m in de raadsvergadering verdedigd. En tot mijn grote plezier stemde een groot deel van de raad voor een onderzoek naar de mogelijkheden, waar wethouder Christiaan Peetoom mee aan de slag zal gaan.

Hoewel de sfeer in de gemeenteraad niet altijd goed is, en zeker niet altijd even constructief, is dit het bewijs dat het wél kan: een leuk idee omzetten in een goed besluit. Een mooi stukje teamwork van ons, maar zeker ook van de andere partijen die onze motie hebben gesteund. 

En zo zie je maar: Samen kan het.