Aan het Jaagpad staat een oude fabrieksschoorsteen. Al jaren staat deze schoorsteen, als symbool van vervlogen tijden, recht overeind midden op een troosteloze vlakte. Op deze grond aan het Noord-Hollandsch Kanaal, waar ooit de ‘Noord-Hollandsche Stoomwasch- en Strijkinrichting’ stond, worden plannen gemaakt om huizen neer te zetten. Deze schoorsteen wordt hierdoor bedreigt. En dat is doodzonde.

Er zijn de verschillende manier waarop je naar deze schoorsteen kan kijken.

Je kan er op een plastische manier naar kijken. Dan zie je niet meer dan een hele hoge stapel stenen die ruim honderd jaar geleden op elkaar gemetseld zijn. Een knap staaltje vakmanschap, dat dan weer wel. Want die schoorsteen is best hoog. En zij heeft al heel wat stormen doorstaan. En ze staat nog steeds, als een grande dame, recht overeind.

Je kan er ook vanuit een historisch perspectief naar kijken. In vroegere tijden stonden er verspreid door Nederland ongeveer 1000 van dit soort schoorstenen. Schoorstenen die symbool stonden voor een tijdperk. Van die 1000 schoorstenen zijn er nog maar 200 over. Fabrieksschoorstenen worden steeds zeldzamer en dat is best zonde!

Maar misschien is wel het belangrijkste om hier vanuit een cultureel oogpunt naar te kijken. We leven in een stad die continu in verandering is. Zo ook op industrieterrein Oudorp. Daar waar in vroegere tijden honderden Alkmaarders hun brood verdiende bij o.a. de ‘Noord-Hollandsche Stoomwasch- en Strijkinrichting’ is nu een woonwijk aan het ontstaan. Wat GroenLinks betreft gum je niet een stuk van de stad uit en bouw je daar weer een nieuw stukje Alkmaar. Maar koester je, waar mogelijk, de iconische elementen uit het verleden. Het is van groot belang dat we onze lokale geschiedenis levend houden. Dat gebeurd in archieven en musea. Maar dat gebeurt vele malen krachtiger door een element als een oude fabrieksschoorsteen in het nieuwe plan in te passen.

Nadat een bouwplan is afgerond onthullen we vaak met veel bombarie een kunstwerk. Een kunstwerk wat de openbare ruimte een stukje fraaier maakt. Een kunstwerk wat vaak een verhaal vertelt. Wat GroenLinks betreft vervult deze schoorsteen die rol. Deze schoorsteen vertelt op een prachtige manier het verhaal van een stukje Alkmaarse geschiedenis. Het verhaal van een hele belangrijke periode van het gebied rondom het Noord-Hollandsche kanaal. Met het behoud van deze schoorsteen zal een stukje Alkmaarse geschiedenis levend blijven. Zal in de toekomst de schoorsteen de aanleiding zijn voor vele ouders om aan hun kinderen iets te vertellen over de geschiedenis van dit gebied. Maar deze schoorsteen dreigt te verdwijnen. Met het verdwijnen van deze schoorsteen gummen we ook een stukje Alkmaarse geschiedenis uit!

Op de raadsvergadering van 18 oktober 2018 stemde de raad in met ons voorstel om een sterk signaal af te geven aan het college: deze fabrieksschoorsteen mag niet verdwijnen.