GroenLinks is tegen besluit aanleg van de Bestevaerbrug. De brug is niet nodig. De brug tast de leefbaarheid van de woonwijken aan. En de brug is met alle bijkomende kosten peperduur.

De brug is niet nodig. Er is geen concreet knelpunt dat de brug oplost. De binnenstad wordt er niet direct beter bereikbaar door. De reisafstand tussen Oudorp en Overdie wordt korter. Maar de bereikbaarheid van deze buurten is op zichzelf al goed. Het algemene verkeersnetwerk wordt weliswaar iets robuuster door de brug. M.a.w. het autoverkeer door de hele stad wordt er een ietsje makkelijker door. Maar ook dat is geen knelpunt. Er is geen strikte noodzaak om dat aan te pakken.

De leefbaarheid gaat achteruit. Het woongenot in de buurt wordt aangetast door lawaai, stank en fijn stof. De verkeersveiligheid van voetgangers en fietsers gaat erop achteruit. Tractoren van 45 ton en vrachtauto’s zijn niet gewenst bij woonhuizen. De rust in de buurt gaat verdwijnen. Het oorspronkelijke plan van een fietsbrug wordt verlaten. Die zou de leefbaarheid juist hebben vergroot.

Een uitgave van 22 miljoen is onverantwoord in tijden van bezuiniging. Wat je voor de brug met bijbehorend tracé uitgeeft, kan je niet aan iets anders besteden. Voor GroenLinks zijn de kosten een voornaam punt in haar politieke weging van dit besluit. Bedenk eens wat we anders met dit geld zouden kunnen doen. Als we dit geld niet aan de brug uitgeven hebben we per jaar misschien wel een miljoen euro over om aan andere zaken te besteden. Nu bijvoorbeeld de sociale werkplaatsen op termijn met 2/3 worden ingekrompen, kiest GroenLinks er liever voor dit geld bijvoorbeeld voor behoud van hun werkgelegenheid in te zetten.

Samengevat zouden we erg veel geld over moeten hebben voor een brug die niet eens nodig is en juist veel nadelen voor het leefmilieu in de buurt met zich meebrengt. GroenLinks kiest liever voor mensen dan voor wegen. De rijksoverheid bezuinigt niet op wegen maar op sociaal beleid. Beleid, dat vervolgens door de gemeenten moet worden uitgevoerd. GroenLinks vindt het onverantwoord om zoveel geld aan verkeersbevorderende infrastructuur uit te geven. Gebruik de miljoenen liever om zwakke mensen in de samenleving te helpen de koude winter van het kabinetsbeleid door te komen.