In de 20e eeuw was het plan de grachten van de binnenstad van Alkmaar te dempen ten behoeve van het autoverkeer (zie ook de recente publicatie van Martin Deinum over de Alk-maarse binnenstad). Gelukkig kwam het toenmalig stadsbestuur bijtijds tot inzicht en bleef het historisch centrum behouden. GroenLinks Alkmaar vreest dat met de overweging van de toekomstige Bestevaerbrug een autobrug te maken de oostkant van Alkmaar zal verpieteren tot een onleefbare autostad. Het autoverkeer zal zich via de sluiproute Bestevaerbrug door de gehele stad gaan bewegen. Waar groene kades en stadsranden gepland stonden, zal steen, asfalt en autoblik de boventoon gaan voeren.
Waar in heel Nederland elke stad bezig is het autogebruik in haar stadscentra te verminde-ren, doet Alkmaar er een schepje bovenop. Alkmaar begaat toch niet de blunder van de 21e eeuw?
In het NHD van 27 mei jl. worden verschillende projectontwikkelaars aangehaald die vrezen dat met opnieuw de Bestevaerbrug als autobrug ten tonele te brengen de woningbouwplan-nen op Overdie en Oudorp op de tocht komen te staan.
De ambitie is om op Overdie op het bedrijventerrein 1150 woningen te realiseren (in de eer-ste fase!). En met de herontwikkeling van het Oudorper bedrijventerrein erbij zou Alkmaar 4700 woningen erbij krijgen, althans volgens de projectenpagina Alkmaars Kanaal. Deze ontwikkelingen staan al voor uitdagingen met de woningmarkt, stijgende bouwkosten en stikstofproblematiek. Door nu in de late fase van de ontwikkeling de context van de mobili-teit om te gooien en de nadruk veel meer op de auto te leggen zorgt het Alkmaarse college voor extra vertraging en wellicht zelfs afstel.
Vragen
- Kloppen volgens uw college de aannames dat er op de bedrijventerreinen Oudorp en Overdie woonruimte gepland staat voor in totaal 6.000 woningen?
- Wat is volgens uw college de stand van zaken van fase 1 van Alkmaar-Zeglis; dit plan zou volgens de projectenpagina na de participatiebijeenkomsten een bestem-mingsplan opstellen. Wanneer is het bestemmingsplan ter inzage, wanneer is de raadsbehandeling van dit bestemmingsplan?
- Wat is de stand van zaken van de andere fasen van dit project Herontwikkeling Overdie? Het ontwikkelkader van deze fasen: wordt dit door uw college ter besluit-vorming aan de raad voorgelegd? En wanneer?
- Welke onderzoeken zijn de afgelopen vijf jaren geweest m.b.t. de oeververbinding tussen Overdie en Oudorp? En kunt uw college deze onderzoeken naar de raad stu-ren?
- Stel dat de huidige net aangetreden coalitie besluit tot een auto-fietsverbinding in plaats van een fietsverbinding tussen beide oevers: wat zijn dan volgens uw college de gevolgen voor de huidige afspraken met de ontwikkelaar?
- De projectontwikkelaar Reales twijfelt aan de voortgang van zijn plan: welke corres-pondentie is door uw college met Reales gevoerd over de Bestevaerbrug en de mo-gelijke uitdagingen die veranderingen in deze fase betekenen voor de realisatie van woningen in de Overdie. De fractie van GroenLinks wenst hier inzage in.
- Een heftige verandering in de verkeersstromen zo laat in het ontwikkeltraject zal de ontwikkelaars in Overdie en Oudorp ontwikkelaar veel tijd en geld kosten. Hoe groot acht uw college de kans dat deze schade (gedeeltelijk) op de gemeente verhaald wordt en om welke bedragen zou dit kunnen gaan?
- De ondernemer van Stad Alkmaar is bezig om zijn bedrijf naar Boekelermeer te ver-huizen. Welke afspraken zijn door uw college met de ondernemer gemaakt?
Kan de ondernemer op zijn oude plek blijven, als blijkt dat de woningbouw vertra-ging ondervindt of zelfs ophoudt?
Zijn hier dan onkosten mee gemoeid voor de gemeente Alkmaar, en zo ja, in welke omvang? - Wij begrijpen uit uw coalitietakkoord dat in de mobiliteitsvisie een onomkeerbaar besluit wordt genomen over de Bestevaerbrug.
Twee mogelijkheden worden onderzocht: de variant van een fietsstraatweg, waarin de auto te gast is en de variant met een volwaardige autoverbinding.
Dus de variant sec fietsbrug wordt door uw college niet meer erbij betrokken? - Wat is het maximale bedrag dat volgens uw college kan worden uitgetrokken voor een oeververbinding en hoe bent u van plan hiervoor dekking te vinden?
- Acht uw college het waarschijnlijk dat hogere overheden bij willen dragen aan infra-structuurprojecten die een afname van woningen in plaats van een toename tot het gevolg hebben?
- Hoe wil uw college voorkomen dat straks bij files op de ring de Bestevaerbrug als sluiproute wordt gebruikt? Iets dat al in de discussies in 2011, 2012 door bewoners te berde werd gebracht en waar nooit antwoord op is gegeven.
- Worden omwonenden van de toekomstige oeververbinding door uw college in de gelegenheid gesteld mee te denken en gaat uw college luisteren naar wat omwo-nenden, ondernemers en betrokken organisaties vinden?
- De mobiliteitsvisie is uiterlijk het eerste half jaar 2024 klaar. Een aantal partijen die nu in het college zitten vonden dat als er niet voor de zomer van 2023 een mobili-teitsvisie zou liggen, dit een ramp zou betekenen.
Hoe oordeelt uw college hier nu over? - Als de mobiliteitsvisie pas het eerste half jaar 2024 klaar is dan betekent dit dat de plannen voor Overdie en Oudorp tot die tijd minstens worden opgehouden. Heeft uw college ook een plan B zodat we toch de noodzakelijke woningen krijgen?
- Onderschrijft uw college de vastgestelde uitgangspunten voor de deelgebieden uit het Alkmaars kanaal en de uitgangspuntennotitie Alkmaarse Mobiliteitstrategie?
- Gelet op de gewijzigde politieke samenstelling van uw college en het coalitieak-koord analyserend, vragen wij ons af of dit nieuwe college akkoord gevolgen heeft voor de toekomstige plannen van Alkmaars Kanaal. Daarom vragen wij uw college een update van de planning en de te verwachten raadsbesluiten over alle projecten van het Alkmaars Kanaal.
Roy Seignette
Tineke Bouchier
Namens de fractie van GroenLinks Alkmaar