Nieuws van Bastiaan de Leeuw

In wat voor gemeente willen we leven?

In wat voor gemeente willen we leven? Dat is de vraag waar wij in de politiek dagelijks mee bezig zijn.  Daarom is het ook goed om eens vooruit te kijken. De meningen van de verschillende partijen botsen nog wel eens, en dat levert strijd op. Maar elk voorstel, elke motie en elke beleidsnota is er in principe op gericht om te kijken of we het leven in Alkmaar nog mooier en beter kunnen maken.

Fabrieksschoorsteen aan het Jaagpad moet blijven.

Aan het Jaagpad staat een oude fabrieksschoorsteen. Al jaren staat deze schoorsteen, als symbool van vervlogen tijden, recht overeind midden op een troosteloze vlakte. Op deze grond aan het Noord-Hollandsch Kanaal, waar ooit de ‘Noord-Hollandsche Stoomwasch- en Strijkinrichting’ stond, worden plannen gemaakt om huizen neer te zetten. Deze schoorsteen wordt hierdoor bedreigt. En dat is doodzonde.

Besluit Bierkade gebaseerd op drijfzand

Met verbazing heeft de fractie van GroenLinks kennis genomen van het voorstel van het college om tweerichtingsverkeer op de Bierkade-Wageweg in te gaan voeren. Uit alle onderzoeken komt duidelijk naar voren: tweerichtingsverkeer op deze plek is niet mogelijk. Maar onderzoek of niet, dat tweerichtingsverkeer moet en zal er komen. Het college had een konijn uit de hoge hoed nodig om het plan er doorheen te drukken. En dat konijn is gevonden in een fietsstraat!

College, zet je oogkleppen af!

Bastiaan de Leeuw

Het heeft even geduurd, maar met dank aan bewonersvereniging Hart van Alkmaar en onze collega's van de PvdA hebben we nu een goed inkijkje in het proces van het college om van de Wageweg en Bierkade weer tweerichtingsverkeer te maken.

Afval bestaat niet

Op het gebied van het inzamelen van afval gaat er wat veranderen in Alkmaar. Een flinke verandering zelfs. Ook in Alkmaar gaan we de komende jaren naar een systeem dat afval wat hergebruikt kan worden aan huis wordt opgehaald. En het overige restafval dat moet weggebracht worden. Hierdoor wordt het herbruikbare afval als plastic, metaal, drankkarton, papier en gft beter gescheiden. Dit heet omgekeerd inzamelen.

We zijn wel klaar met kaas

Alkmaar is een kaasstad. Als je in Alkmaar geboren wordt dan ben je een kaaskop. We hebben een kaasmarkt en een kaasmuseum. Elke vrijdagochtend in de zomermaanden bezoeken vele duizenden toeristen de kaasmarkt. Dit gaat al vele jaren zo. Tot zover niks mis met Alkmaar en haar kaas. Maar het kan ook doorslaan. GroenLinks is hier wel klaar mee. Als het college op deze manier doorgaat dan veranderd de binnenstad binnenkort in een geel themapark. Alkmaar is meer dan kaas. De huidige plannen zijn een belediging aan de inwoners van Alkmaar. Met als tijdelijk dieptepunt de kazen op het nieuwe stationsplein. Hieronder de spreektekst van ons raadslid Bastiaan de Leeuw in de raadsvergadering over het plaatsen van een waterelement bestaand uit een rij gestapeld kazen waar water uit spuit.