Nieuws over Bastiaan de Leeuw

Eerste begroting van onze coalitie

Maandag werd de eerste grote mijlpaal van onze coalitie samen met de VVD, PvdA, D66 en CDA behandeld. Deze begroting is de eerste grote vertaling van de plannen zoals die afgesproken zijn in het coalitieakkoord. Wij keken hier dan ook reikhalzend naar uit.

Het is een flink pak papier. Met heel veel cijfers, woorden en tabellen. De eerste vragen zijn natuurlijk: klopt alles wat erin staat? En wat staat er uiteindelijk onder de streep? En is alles wat er in het coalitieakkoord afgesproken is in de begroting verwerkt?

Fabrieksschoorsteen aan het Jaagpad moet blijven.

Aan het Jaagpad staat een oude fabrieksschoorsteen. Al jaren staat deze schoorsteen, als symbool van vervlogen tijden, recht overeind midden op een troosteloze vlakte. Op deze grond aan het Noord-Hollandsch Kanaal, waar ooit de ‘Noord-Hollandsche Stoomwasch- en Strijkinrichting’ stond, worden plannen gemaakt om huizen neer te zetten. Deze schoorsteen wordt hierdoor bedreigt. En dat is doodzonde.

Ook vrije sluitingstijden voor HAL25

HAL25 is bijna niet meer weg te denken uit Alkmaar! Een plek waar zeer veel verschillende activiteiten plaatsvinden. Van lezingen en meet-ups tot theater en dansfeesten. Een schitterende aanvulling op alles wat al in Alkmaar plaatsvindt.

Afval bestaat niet

Op het gebied van het inzamelen van afval gaat er wat veranderen in Alkmaar. Een flinke verandering zelfs. Ook in Alkmaar gaan we de komende jaren naar een systeem dat afval wat hergebruikt kan worden aan huis wordt opgehaald. En het overige restafval dat moet weggebracht worden. Hierdoor wordt het herbruikbare afval als plastic, metaal, drankkarton, papier en gft beter gescheiden. Dit heet omgekeerd inzamelen.

We zijn wel klaar met kaas

Alkmaar is een kaasstad. Als je in Alkmaar geboren wordt dan ben je een kaaskop. We hebben een kaasmarkt en een kaasmuseum. Elke vrijdagochtend in de zomermaanden bezoeken vele duizenden toeristen de kaasmarkt. Dit gaat al vele jaren zo. Tot zover niks mis met Alkmaar en haar kaas. Maar het kan ook doorslaan. GroenLinks is hier wel klaar mee. Als het college op deze manier doorgaat dan veranderd de binnenstad binnenkort in een geel themapark. Alkmaar is meer dan kaas. De huidige plannen zijn een belediging aan de inwoners van Alkmaar. Met als tijdelijk dieptepunt de kazen op het nieuwe stationsplein. Hieronder de spreektekst van ons raadslid Bastiaan de Leeuw in de raadsvergadering over het plaatsen van een waterelement bestaand uit een rij gestapeld kazen waar water uit spuit.

Een nieuwe afvalbeleidsplan; het moet echt beter!

Alkmaar is toe aan een nieuw afvalbeleidsplan. En niet alleen omdat het huidige afvalbeleidsplan verlopen is, maar ook omdat wij in Alkmaar op dit moment hopeloos achterlopen. De afgelopen jaren is er veel veranderd rondom het verwerken van afval. Steeds meer wordt het belang onderkend dat we ons afval moeten scheiden. Want afval verbranden is erg slecht voor het milieu en daarnaast voorkomen we door het hergebruik van materialen dat grondstoffen uitgeput raken. Gelukkig zijn er ook steeds meer mogelijkheden om afval recyclen. En bepaalde soorten afval, zoals bijvoorbeeld plastic, is tegenwoordig zelfs geld waard.