Nieuws gefilterd op Fractie

Verkeersveiligheid rondom Alkmaarse scholen verbetert

Rondom scholen in Alkmaar gebeuren er regelmatig ongelukken. Deze worden helaas vaak door ouders veroorzaakt die hun kind bij school afzetten. Om de verkeersveiligheid rondom scholen te verbeteren, heeft GroenLinks een motie ingediend. Gelukkig is deze motie aangenomen en wordt het weer een stukje veiliger in onze mooie gemeente.

Eerste begroting van onze coalitie

Maandag werd de eerste grote mijlpaal van onze coalitie samen met de VVD, PvdA, D66 en CDA behandeld. Deze begroting is de eerste grote vertaling van de plannen zoals die afgesproken zijn in het coalitieakkoord. Wij keken hier dan ook reikhalzend naar uit.

Het is een flink pak papier. Met heel veel cijfers, woorden en tabellen. De eerste vragen zijn natuurlijk: klopt alles wat erin staat? En wat staat er uiteindelijk onder de streep? En is alles wat er in het coalitieakkoord afgesproken is in de begroting verwerkt?

Sinterklaasfeest voor iedereen

Het begint helaas een onderdeel te worden van een Nederlandse traditie: de Zwarte Pietendiscussie. Elk jaar rond deze tijd komen bij ons de eerste berichten binnen. Berichten van ouders die informeren of wij al weten of er in Alkmaar dit jaar al wat verandert in het Sinterklaasfeest. Van mensen die zich onprettig voelen bij de verschijning van Zwarte Piet. Van ouders die graag met hun kinderen naar de intocht gaan, maar niet naar een intocht met Zwarte Pieten willen.

Fabrieksschoorsteen aan het Jaagpad moet blijven.

Aan het Jaagpad staat een oude fabrieksschoorsteen. Al jaren staat deze schoorsteen, als symbool van vervlogen tijden, recht overeind midden op een troosteloze vlakte. Op deze grond aan het Noord-Hollandsch Kanaal, waar ooit de ‘Noord-Hollandsche Stoomwasch- en Strijkinrichting’ stond, worden plannen gemaakt om huizen neer te zetten. Deze schoorsteen wordt hierdoor bedreigt. En dat is doodzonde.

Voor wie bouwen we?

De schaarste op de woningmarkt wordt steeds groter. Voor jongeren en starters is het praktisch onmogelijk om binnen een redelijke termijn aan een betaalbare woning te komen. GroenLinks raadslid Tineke Bouchier vraagt zich af in hoeverre het gemeentebeleid rekening houdt met beleggers die woningen voor de neus van starters wegkapen. Woningen moeten op de eerste plaats een levensbehoefte zijn, en geen investering.

Meer vaart met verwijderen asbest

GroenLinks Alkmaar wil dat meer vaart wordt gemaakt met het verwijderen van asbest uit de gemeente. Vanaf 1 januari 2024 moeten alle daken in Nederland asbestvrij zijn. Dat is nog een behoorlijke klus, want veel gebouwen in Nederland hebben nog golfplatendaken waar asbest in zit.  De sanering van asbest is een kostbare zaak. Er zijn wel mogelijkheden om asbest goedkoper te saneren, maar dat vraagt organisatie. Daarom heeft Tineke Bouchier namens GroenLinks de gemeente opgedragen hier meer werk van te maken.