Nieuws gefilterd op Fractie

Artikel 42 vragen: Geen extraatje voor minima in de dure decembermaand

We zijn er trots op dat gezinnen tot 120% van het sociaal minimum recht hebben op een gratis AlkmaarPas. Gezinnen in die inkomenscategorie én met kinderen in de leeftijdsgroep 4 t/m 17 jaar ontvingen in 2017 extra Sint- en kerst shoptegoed. Tot onze verrassing hebben zij dat extraatje in 2018 niet gekregen. Daarom hebben we het college hierover diverse vragen gesteld. We hopen natuurlijk dat het extra shoptegoed alsnog wordt verstrekt én dat het voortaan structureel wordt toegekend.

Artikel 42 vraag: Ruimte voor jongeren en starters

GroenLinks Alkmaar maakt zich al geruime tijd zorgen over het beperkt aantal woningen dat er jaarlijks vrijkomt voor jongeren en starters. Daarom hebben wij hierover enkele schriftelijke vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Alkmaar in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde.

Vragen over rookbeleid bij sportaccommodaties

Als je in Alkmaar een sportcomplex als De Meent binnengaat dan moet je vaak door een wolk van rook omdat de rookplekken voor de ingang van de accommodatie geplaatst zijn. Gezien de inspanning die de gemeente Alkmaar levert om een gezonde levensstijl en sporten te stimuleren en toegankelijk te maken vinden wij het vreemd dat rookplekken vaak de eerste ervaring met sport en speelaccommodaties zijn.

Verkeersveiligheid rondom Alkmaarse scholen verbetert

Rondom scholen in Alkmaar gebeuren er regelmatig ongelukken. Deze worden helaas vaak door ouders veroorzaakt die hun kind bij school afzetten. Om de verkeersveiligheid rondom scholen te verbeteren, heeft GroenLinks een motie ingediend. Gelukkig is deze motie aangenomen en wordt het weer een stukje veiliger in onze mooie gemeente.

Eerste begroting van onze coalitie

Maandag werd de eerste grote mijlpaal van onze coalitie samen met de VVD, PvdA, D66 en CDA behandeld. Deze begroting is de eerste grote vertaling van de plannen zoals die afgesproken zijn in het coalitieakkoord. Wij keken hier dan ook reikhalzend naar uit.

Het is een flink pak papier. Met heel veel cijfers, woorden en tabellen. De eerste vragen zijn natuurlijk: klopt alles wat erin staat? En wat staat er uiteindelijk onder de streep? En is alles wat er in het coalitieakkoord afgesproken is in de begroting verwerkt?

Sinterklaasfeest voor iedereen

Het begint helaas een onderdeel te worden van een Nederlandse traditie: de Zwarte Pietendiscussie. Elk jaar rond deze tijd komen bij ons de eerste berichten binnen. Berichten van ouders die informeren of wij al weten of er in Alkmaar dit jaar al wat verandert in het Sinterklaasfeest. Van mensen die zich onprettig voelen bij de verschijning van Zwarte Piet. Van ouders die graag met hun kinderen naar de intocht gaan, maar niet naar een intocht met Zwarte Pieten willen.