Nieuws gefilterd op niets

GroenLinks: Jeugdzorg loopt spaak als minister niet in actie komt

Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport mag niet langer zijn ogen sluiten voor de problemen in de Jeugdzorg in achttien Noord-Hollandse gemeentes. Dat stellen GroenLinks-Tweede Kamerlid Lisa Westerveld en 12 GroenLinksfractievoorzitters in een brandbrief aan de minister. Als er niets gebeurt worden jongeren mogelijk gedwongen uit te wijken naar een andere provincie voor gesloten Jeugdzorg. Met als gevolg dat ze uit hun vertrouwde omgeving worden gehaald. Ook fractievoorzitter Bastiaan de Leeuw heeft de brief ondertekend.

Verkeersveiligheid rondom Alkmaarse scholen verbetert

Rondom scholen in Alkmaar gebeuren er regelmatig ongelukken. Deze worden helaas vaak door ouders veroorzaakt die hun kind bij school afzetten. Om de verkeersveiligheid rondom scholen te verbeteren, heeft GroenLinks een motie ingediend. Gelukkig is deze motie aangenomen en wordt het weer een stukje veiliger in onze mooie gemeente.

Eerste begroting van onze coalitie

Maandag werd de eerste grote mijlpaal van onze coalitie samen met de VVD, PvdA, D66 en CDA behandeld. Deze begroting is de eerste grote vertaling van de plannen zoals die afgesproken zijn in het coalitieakkoord. Wij keken hier dan ook reikhalzend naar uit.

Het is een flink pak papier. Met heel veel cijfers, woorden en tabellen. De eerste vragen zijn natuurlijk: klopt alles wat erin staat? En wat staat er uiteindelijk onder de streep? En is alles wat er in het coalitieakkoord afgesproken is in de begroting verwerkt?

Sinterklaasfeest voor iedereen

Het begint helaas een onderdeel te worden van een Nederlandse traditie: de Zwarte Pietendiscussie. Elk jaar rond deze tijd komen bij ons de eerste berichten binnen. Berichten van ouders die informeren of wij al weten of er in Alkmaar dit jaar al wat verandert in het Sinterklaasfeest. Van mensen die zich onprettig voelen bij de verschijning van Zwarte Piet. Van ouders die graag met hun kinderen naar de intocht gaan, maar niet naar een intocht met Zwarte Pieten willen.

Fabrieksschoorsteen aan het Jaagpad moet blijven.

Aan het Jaagpad staat een oude fabrieksschoorsteen. Al jaren staat deze schoorsteen, als symbool van vervlogen tijden, recht overeind midden op een troosteloze vlakte. Op deze grond aan het Noord-Hollandsch Kanaal, waar ooit de ‘Noord-Hollandsche Stoomwasch- en Strijkinrichting’ stond, worden plannen gemaakt om huizen neer te zetten. Deze schoorsteen wordt hierdoor bedreigt. En dat is doodzonde.

DWARS: Wachten is geen optie!

Lange wachtlijsten in de GGZ zijn onacceptabel en er moet een gezamenlijke regionale aanpak komen om ze tegen te gaan. Na vele verhalen van medewerkers die werken in de zorg te hebben gehoord, vindt DWARS Noord-Holland Noord dat het anders moet. In de regio horen wij over lange wachtlijsten, weinig zorg op maat en een stop op GGZ-behandelingen. GGZ-behandelingen kunnen door te weinig hulpverlening niet plaatsvinden. Daarom komt DWARS in actie. Mensen die zorg nodig hebben zouden hier niet zo lang op moeten wachten. Wachten is geen optie!