We zijn er trots op dat gezinnen tot 120% van het sociaal minimum recht hebben op een gratis AlkmaarPas. Gezinnen in die inkomenscategorie én met kinderen in de leeftijdsgroep 4 t/m 17 jaar ontvingen in 2017 extra Sint- en kerst shoptegoed. Tot onze verrassing hebben zij dat extraatje in 2018 niet gekregen. Daarom hebben we het college hierover diverse vragen gesteld. We hopen natuurlijk dat het extra shoptegoed alsnog wordt verstrekt én dat het voortaan structureel wordt toegekend.

9 januari 2019
Op de website Alkmaarpas.nl lezen we het volgende: “Momenteel krijgen wij erg veel vragen over het sint en kerst shoptegoed voor 2018. Vorig jaar was een eenmalige actie. Helaas is er dit jaar geen sprake van een sint en kerst shoptegoed”.

Ook GroenLinks heeft vragen gekregen over het uitblijven van een eenmalig extraatje voor minima voor de feestdagen in 2018. Daarom willen we graag antwoord op onderstaande vragen.

Vragen
1.    Is het college het met ons eens dat de gezinnen met kinderen, met een inkomen tot 120% van het sociaal minimum, het extra moeilijk hebben in de feestmaand december?

2.    Is het college het met ons eens, dat er verwachtingen gewekt kunnen zijn vanwege het extraatje dat in 2017 verstrekt is?

3.    Kan het college aangeven waarom er in 2018 niet is gekozen om voor de minima iets extra’s te doen om hen en hun kinderen in de dure decembermaand iets meer ruimte te geven?

4.    We verzoeken het college te kijken  of er alsnog een reparatie kan worden gedaan, zodat de minima toch met een iets beter gevoel en financieel iets ruimer 2019 ingaan.

5.    GroenLinks vraagt het college ook de komende jaren zichtbaar te maken dat zij werk maakt van de zinsnede in het coalitieakkoord: “mensen die in een fase van hun leven zitten dat ze ondersteuning nodig hebben, helpen wij”, en wel door de decembertoelage voor minima structureel te maken.

Toelichting
Velen van ons hebben in de maand december een kerstcadeautje van hun werkgever gekregen. Een goede gewoonte die over het algemeen zeer gewaardeerd wordt. Voor mensen met een uitkering zit dat er niet in.

Gezinnen tot 120% van het sociaal minimum hebben gelukkig wel recht op de gratis AlkmaarPas wat een klein stukje verlichting kan geven. Maar de maand december is extra duur en daarom werd in 2017 een extraatje gegeven.
Toen werd er speciaal voor gezinnen in Alkmaar met een laag inkomen, via de gratis AlkmaarPas, voor de kinderen van 4 t/m 17 jaar voor de feestdagen een extra shoptegoed bijgeschreven. Het ging hierbij om een bedrag van € 30,- voor Sinterklaas en  € 60,- shoptegoed voor kerst. GroenLinks vraagt om te repareren dat de minima in 2018 niets extra’s hebben gekregen.

Namens de GroenLinks fractie,
Ineke Bozelie